Wednesday, February 9, 2011

Pengalaman di Beijing.. true story

Cerita yang x penah diceritakan, so bila dah ada blog nie ble la aku ceritakan... peristiwa 3 tahun lepas... aku kena g kursus kat beijing.. alhamdulillah la kan rezeki aku dapat g negara org.. pertama kali dpt g negara komunis.. dapat la merasa budaya, adat diorang... memula aku smpi tue mmg susah la, org yang patut jemput aku langsung x nampak batang hidung dia.. punye la dah penat naik kapal terbang.. igtkan sampai2x ader la org nak jemput aku... hu hu hu.. igt nak kontek la org yang uruskan kursus tue.. no tepon plak cina (dah mmg negara china)... aku g la kat pndok tepon, x reti aku nak guna, pastu tanya org kat situ, sorang pun x paham bhasa omputih.. aku buat la isyarat badan yg mmg aku x penah blaja.. lagi la diorang x paham... nak di jadikan cerita, pas tunggu punya tunggu.. last skali aku naik teksi je la... bantai je la.. ari pun dah mkn gelap ... bg plak alamat tempat kurus, nasib baik ader yg tulisan cina nyer, sbb pemandu teksi tue x phm apa yg aku ckp dan tak pandai baca omputih.. dia folo je alamat cina tue... dia pun bwk aku ke situ... so,, dlm perjalanan smpt gak la aku merehatkan bdn dan menikmati permandangan beijing... cantik la, sbb time aku g tue akhir musim luruh, byk daun keguguran la... pastu nak dekat mlm.. mmg cantik la. lupa aku nak cakap, masa kat airport, ader la org mat saleh dr malaysia nak tukar duit RM ke Yuan... terkejut aku , sbb dia kate x ble tuker... nasib baik aku dah tukar duit aku ke us dollar ( ingatan kat sume org yg nak g keluar negara, tukar la duit negara tue terus or dollar, sbb duit RM kita x laku kat sana) k smabung balik, lambat gak knak smpi kat alamat tue , sbb jem, time tue dlm kul 5.30 ptg org tengah balik keje.. waktu malaysia ngan beijing sama.. cuma dia gelap awal.. so dlm kul 7 baru smpi kat alamat tue... smpi2x x leh masuk sbb waktu keje dah abis.. aku x tau nak buat camner... .. alhamdulillah jmp la sorang.. tapi susah gak sbb org yg aku jumpa nie bukan yang arrange kursus nie... dia ble la ckp omputih skit2x.. lega ble la bercakap.. dia la yg byk tolong.. dia tepon sana.. tepon sini.. last2x tau gak nama hotel yg patut aku tinggal... so lega la kan.. dh la gelap dah.. dlm kul 9 baru setel hal nie.. klu kt malaysia gelap cam kul 10 dah nie.. pastu org tue naik teksi aku td n bawak g hotel... smpi 2x tue plak.. ader je mslhnyer kan... hotel yg diorang book utk aku tue penuh lak (sepatut nyer aku chek in dlm kul 4 ptg) so dia igt aku x dtg so dia bagi la kat org lain, sakit hati je aku rasa.. pastu aku suh je driver taksi g cari hotel lain.. dekat je hotel tue... sblh ngan hotel asal jek... k la tue kan.. smpi hotel, byr teksi dlm 120yuan pastu masuk bilik hotel, aku bagi 10 yuan kat org yg bwk beg aku naik , cukup la tue aku pun bukan byk duit, pegi ngan duit gov tanggung.. free la kate kan .. dah setel sume.. dah ucap tq kat org yg tolong aku tue.. byk pertolongan dia tue.. aku pun ape lagi lompat2x atas katil, baring2x kejap.. aku pun start la kemas brg aku ltk kat hotel tue.. .aku pun tidur terus tanpa mandi... (sejuk) tue 1st day in beijing.. 
hotel tempat aku tinggal selama sebulan kat sana


p/s : aku pergi ke beijing berdua ngan ofismate... 

3 comments:

  1. hahaha.....ksian...lainkali bawa kamus besta p overc

    ReplyDelete
  2. dah bawak besta tue... tapi x brape leh pakai... :)

    ReplyDelete
  3. macam mana la urusetia ni uruskan kursus...dugaan betul..

    ReplyDelete