Wednesday, February 16, 2011

Pengalaman di Beijing, Wang Fu Jing - part 2

P/s : Tujuan aku ceritakan balik hal yang lepas bukan untuk memburukkan sesiapa, untuk tujuan berkongsi pengalaman... mana la tahu sesiapa yg bakal ke beijing supaya dapat hindari serta berhati-hati...



Sambungan dari  beijing.. true story 2 wangfujing - part 1

............................... Lepas habis episode dengan dua lelaki nie, bersambung dengan 2 perempuan.. aku baru je jalan tak sampai 50 langkah, dua perempuan cina tegur aku ... english dia lancar, borak ngan aku.. start tanya nama, single ke lagi... aku pun seronok la kan sbb ader gak kawan nak berbual.. diorang pun nak ke  forbiden city .. so dia kata boleh la pegi skali.. so aku angguk je la.. sebab memang tak tau muslihat diorang.. lagi pun senang ader penterjemah macam tadi kan.. masa dalam perjalanan tue macam2 la borak, tetiba dia tanya nak minum dulu? dia orang dah letih berjalan, minum teh je... so aku tak pikir minum teh tue haram.. so aku ok je la.. ala setakat minum kan.. so dia bawak la ke kedai teh tue.. masuk kedai teh.. diorang  tanya aku nak order ape.. aku ckp oder je la apa-apa (sebab mana la aku tahu kan), pastu pelayan teh tue bawak la kitaorg masuk bilik ceremoni, diorang ckp pelayan nie nak tunjukkan ceremony minum teh.. pelayan tue cakap bahasa cina, diorang la tukang terjemahkan... dia cakap nak minum teh cina ader cara dia.. pastu dia tunjuk dan buat 6 jenis teh.. aku tak tau pun satu jenis dia tunjuk tue 30 yuan... lepas abis ceremony tue.. dia pun tunjuk bill ... , bill dia 1400 yuan yang bersamaan dgn rm700..terkejut beruk aku .. bil tue merangkumi ceremony, jumlah teh aku ngan diorang minum (sikit je minum) ngan teh yg diorang pesan utuk bwk balik.. diorang order dalam bahasa cina (aku x perasan langsung)..... melayang rm700 macam tue je... rm700 beb.. byk tue.. klu aku beli hadiah kat mak aku pun berbaloi..  nak wat camne kan... dah duk negara orang, so bayar je la (sebab x de duit, aku guna kad kredit), aku terus x jadi g forbiden city, langsung tak der semangat... aku terus balik hotel.. tapi pikir balik kan.... alhamdulillah la, baru rm700 habis, org lain kena rompak berpuluh ribu.. lagi pun rezeki allah.. aku datang  ke beijing nie pun free (gov tanggung).. datang dari allah gak.. so kalau allah nak ambil balik sekejap je... tp positif mana pun pikir, sehari hak la aku murung n byk berdoa.... bila pikir balik, yang lelaki dua ekor tue pun sama.. cari customer, so tue la cite aku.. nasihat aku kalau pegi negara org yang memang tak pandia omputih, tetiba orang yang terer omputih tegur.. waspada la.. diorang pergunakan ape yg diorang terrer semata2 nak tipu pelancong... true story at wangfujing, beijing... 






5 comments:

  1. hye,br taw ko ada blog. Anyway, aku tmpang simpati kt cite ko nih. harus la kite smua berhati2 di luar sana. pape pun alhamdulillah selamat dh smua nye. btw mana perginya ofismate lg sorang masa nih?hehe.

    ReplyDelete
  2. :).. cite yg benar2 berlaku.. sedih seharian, hari tue x jd g forbiden city..:).. pengalaman kan... ada je, cume aku x sebut kat sini :)

    ReplyDelete
  3. hi adik tiri...hehehe...cian ko...rasa nk pukul je pompuan tuh..nasib baik diorg tak ape2 kan ko kat dlm bilik ceremony tuh..

    ReplyDelete
  4. Mmg kena berhati2. Kita ni excited la sbb ada org boleh ckp omputih kan. Teringat kat Jepun ktorg jumpa pompuan Jepun yang boleh speaking.Sembang punya sembang pastu dia bg pamphlet baru tau dia ni nak ajak kita ke arah agama yahudi ke kristian macam tu lah..Alhamdulillah kami tak disesatkan.Kalau org Jepun yang mmg tak tau omputih mmg baik sgh dan malu2 tp diorang akan cuba sedaya upaya tlg kita.

    ReplyDelete
  5. mimi;.. sib baik... sebab duk negara diorang kan.. klu x dah lama kena saman...

    mazni :.. aku rasa sume negara pun sama.. kt m'sia pun ada kot jenis yg camnie.. cuma kita je x perasan sbb kita mmg dok kat sini..

    ReplyDelete