Friday, February 11, 2011

Pengalaman di Beijing, Wang fu jing - part 1


Cerita kat beijing lagi... tapi nie yg aku memang betul2 terkena dan tertipu.. cerita nie just nak bagi nasihat kepada sesiapa yang bakal melawat negara china.. or negara lain.. sebagai pesanan jangan mudah percaya kat orang walaupun kita nampak orngg tue mcm betul2 nak tolong orang dalam kesusahan... sampai sekarang aku ingat lagi kisah nie.. bermula camnie, biasa la adat ke negara org, mesti la nak beli cenderamata nak bagi kat kengkawan dan family kan, so aku tanya la penganjur kursus mana tempat nak beli barang yang murah2.. dia kate pegi la wang fu jing.. camaner nak pegi? dia kete senang je, pegi la naik subway (kalau kat sini kita panggil LRT or komuter) 2 kali pertukaran stesen,... untuk pengetahuan korang sistem subway kat sini senang dan tak menyusahkan org.. 2 yuan sekali naik.. pegi la mana2 yang korang nak pegi.. tiket nyer tetap 2 yuan.. murah dan memang murah... kat sini memang motor kerajaan diaorang dah haram kan... so ramai yang pegi keje naik subway, basikal or kereta...k, kembali ke cerita asal, so esokan tue aku dengan semangat nyer aku aku naik teksi ke subway, stesen Xizhimen Qio. satu lagi bagus kat sini teksi dia sumer bermeter.. so x kena tipu la.. dari stesen Xizhimen Qio ke wang fu jing.. smpi ke wang fu jin.. kat sini la cite aku bermula.. ye la, memula sampai wang fu jing, mana la aku tau tempat diorang jual servenior, aku terjumpa sorang mat salleh, so aku tanya dia, pas dia tunjuk tempat, tetiba ader la dua org lelaki cina datang dekat aku.. muda lagi dalam umur 24-26 tahun.. dia tanya, u can speak english? pastu aku ckp yes la.. pastu dgn bahasa omputih yang tak berapa nak jelas diorang nie borak la ngan aku.. so aku boleh la tangkap sikit2 ape yang diorang maksud kan.. dia kate dia keje kat sini pastu yang sorang lagi tengah belajar bahasa english.. so dia borak ngan aku just nak practise... so aku pun layan la... dia bawak la aku jalan2 dan tunjukkan kedai cendamata, pure silk, dan macam2 la... senang sikit ader diorang nie, sebab memang pekedai kat sini langsung tak pandai omputeh.. sebab kan diorang dah banyak tolong aku jadi penterjemah dan tunjukkan kedai2.. aku tanya la dia mana kedai makan muslim.. aku nak blanje diorang.. so diorang tunjukkan, rupa nyer dekat je muslim restoran tue.. aku je yang tak perasan.. nasib baik gak diorang ader, senang nak oder.. sbb aku langsung x paham menu dia.. pelayan pun x phm ape yang aku cakap.. pastu aku suh la diorang order ayam masak ape je yg sedap... memang sedap la masakan restoran nie, memang tak kan dapat rasa kat m'sia.. lepas makan dan kenyang.. dia pun cerita, keje dia kat sini sebagai akrobatic pastu ambil part time belajar english... pastu dia nak tunjukkan tempat kerja dia.. sebab dioarang dah baik sangat ngan aku, so aku folo je la.. dia bawak aku kat tempat tiket.. pastu dia promote la ... dia kate tengok la acrobatic, tak mahal, 60yuan je.. sebab aku kawan dia boleh dapat murah lagi.. aku memang tak minat sangat show2 nie , aku pun tolak slow2.. lama gak dan pelbagai alasan aku bagi, aku kata, esok kalau aku free, aku datang...  pastu dia kate ok, esok datang call je dia, ,dia boleh bagi tiket murah.. siap bagi email dan no phone kat aku tue.. so lepas aku ucap terima kasih dan nanti jumpa esok, aku terus je blah... time nie aku x perasan pun situasi nie, just ingat cambiasa je, kawan kan... rupa nyer bersambung dlm x sedar.. rupa .... .. pas abis episode ngan dua laki nie, bersambung ngan 2 pompuan.. aku baru je jalan x smpi 50 langkah, .....                      




bersambung ke part 2.. :))..


                    Sekitar Wang Fu Jing - Dong Lai Shun Muslim Restaurant
                       (tempat aku blanje mamat cina tue makan )

p/s : Hati2 wlpun dimana jua anda berada

No comments:

Post a Comment