Monday, December 12, 2011

Cerita Ku...

Orang kata 'cubit peha kanan, peha kiri yang terasa' ... sebelum ada ikatan yang sah, bila kita tahu dia demam, kita tidaklah berasa sangat -sangat risau... tapi.. bila ikatan ini bersatu... bila kita tinggallkan dia berseorangan kat rumah masa dia demam (kita pulak kena pergi kerja) , risaunya terlebih-lebih... nak buat kerja pun rasa tak sedap hati...


alhamdulillah masa tulisan ini dibuat, genap la enam bulan ikatan perkahwinan kami yang dibina atas dasar suka sama suka... perkenalan kami tak la lama... rasanya genap setahun sebelum aku dan dia bersedia kearah yang lebih besar iaitu merisik, bertunang dan nikah... setahun perkenalan, tidak banyak yang kami tahu budi pekerti masing-masing, bertunang pun hanya 3 bulan sahaja tetapi bersyukur kepada Allah aku temui jodoh dengan dia, insan yang aku cintai....


Dalam diam aku tersenyum... teringat perkara lama... sebelum merisik, aku selalu mengajak dia ke rumah ku untuk diperkenalkan pada mak dan ayah, tapi dia menolak... 'malu' katanya... mak dan ayah aku pulak, dia nak tengokla dulu bakal menantu sebelum merisik..hushh payah2... masing-masing tak pernah bertemu..


Jodoh tak kemana, satu raya, biasa la aku akan cuba bertandang ke rumah buah hati ku, mak ayah aku suruh adik aku ikut... jadi, dalam terpaksa dia pun ikut aku (dia memang malas nak ikut).... haha.. lawak la, dia jadi spy.... malam tue satu family sebuk tanya dia, camne dengan si dia... adik aku jawab, ok,lawa, manis, lembut, baik... ... itu semua kata hati dia (jangan diingat aku bagi rasuah pulak).... lepas je dengar adik aku cakap macam tue, diaorang pun semua setuju untuk merisik... sebelah sana pun ok.. maka tercantumla dua hati... hihi


Pastu proses yang lain tak la menarik sangat, semuanya mengikut adat negeri kelantan yang tak banyak sangat... Alhamdulillah Allah permudahakan segala urusan perkahwinan ini.... Insyaallah aku akan jaga dia sampai ke akhir hayat... Ya Allah ya Tuhan ku, bahagiakan lah kami berdua  selama-lamanya.. Aminnnn...


malam akad nikah

Hantaran dan Mas Kahwin
(kat kelantan Hantaran dan Mas kahwin sekali)

Bersama selamanya .....


p/s: Tengah risau sebab dia demam kat rumah.. esok kalau makin teruk nak bawak dia ke klinik... takut kena denggi je, sebab kawasan rumah tue pun tak selamat dari denggi, dah pernah ada orang kena.. mintak di jauhkan ...Aminnnnnn

2 comments:

  1. sweet..hehehe..semoga bahagia kekal hingga akhir hayat

    ReplyDelete